דף הבית » אגרונומיה » הנחיות לגיזום דקלים ברשת פתאל אילת

הנחיות לגיזום הדקלים של מלונות פתאל באילת - מרץ, 2023

שלום רב.

אנו משנים לתקופת ניסיון את שיטת גיזום הדקלים הנהוגה ברשת. אנו מנסים להתאימה לאופנה העכשווית השוררת בארץ, מתוך מטרה לקבל עצים חזקים ועמידים יותר, וצל רב יותר לאורחינו. נא קראו והעבירו לכל מי שיגזום עבורכם את הדקלים השנה.

על הבטיחות בדקלים

דקל בוגר שוקל כ 5 טון, זה כבד וזה ייצור חי.

בדיקת הדקלים על ידי אגרונום מומחה ככל שיהיה, איננה מעבירה כל האחריות לדקלים אליו. האפשרות שדקל ייפול ולא יודיע על כך מראש היא בהחלט ריאלית ויש להיערך לכך על ידי ביטוח מתאים. בדיקת האגרונום נועדה לנסות ולאתר הכשל הבא, אך לא תמיד זה יצליח ובכל זאת אני עושה את המקסימום.

כדי שלא נואשם ברשלנות, על הרשת לעשות את הדברים הבאים:

  1. תחזוקת הדקלים צריכה להיות איכותית ושוטפת – יש !
  2. הדקלים צריכים לקבל השקיה והזנה סדירה – יש !
  3. בדיקת אגרונום שנתית – יש !
  4. טיפולים נגד חדקונית – כעת אילת נחשבת לאזור נקי מחדקונית ואין צורך בטיפולים כלשהם. בים המלח נותנים טיפולים בהובלת המועצה.

אתם עושים ככל יכולתכם לתת הגנה מלאה לאורחים והנאה מנוף דקלים קריר ונעים. אני עושה את המקסימום, בודק ורץ, כותב ומלמד, לא חוסך בשום דבר. צריכים לקוות שגם אלוהים יעשה את שלו.

באילת וים המלח עומדים אלפי דקלים בדיוק במו שנמצאים אצלכם. פה ושם נופלים דקלים אבל לרוב זה בסערה או באירועי קיצון. סתם ככה לא נופלים דקלים משום מקום.

לאחר ספירת הדקלים במלונות שלכם החודש, אינוונטר הדקלים באילת עומד על כ-700 דקלי תמר מצוי, כ-260 דקלי וושינגטוניה (לרוב חסונה), ובסה"כ קצת יותר מ 1000 דקלים מכל הסוגים. מדובר בהרבה דקלים. כל מנהל אחזקה או גנן צריך לקחת אחריות לדקלים שלו, לעקוב אחריהם במהלך השנה ולדווח על כל דבר שחריג שהוא רואה.    

תוכנית הגיזום שאני מציע לשנת 2023

מילון מונחים

  1. גיזום של 90 מעלות – משאירים צמרת של רבע מעגל.
  2. גיזום של 180 מעלות – צמרת של חצי מעגל.
  3. גיזום של 270 מעלות – צמרת של שלושת רבעי מעגל.
  4. גיזום של 360 מעלות – לא גוזמים, כל חופת העץ היא של 360 מעלות.
  5. צירפתי סכמה בסוף המסמך.

דיון בשיטות הגיזום – יתרונות וחסרונות

  1. הגיזומים מידי שנה אצלכם מבוצעים לגיזום של 90 מעלות והסרת פרי. גיזום כזה מחליש את העץ. כל עלה הוא יצרן של תוצרי פוטוסינתיזה המעניקים לעץ חוזק ובריאות. כשמורידים הרבה מהם העצים חלשים יותר .
  2. הסרת פרי היא חובה בבתי מלון כי היא מחלישה את העצים. הפרי לוקח מהעצים הרבה אנרגיה, לכן אין לאפשר לעצים לשאת פרי. בנוסף הפרי גם מלכלך מאחר ולא אורזים את הפרי וחלקו נושר על הרצפה ונדבק למרצפות.
  3. גיזום של 90 מעלות משאיר מפרש קטן יותר לרוח, הרבה יותר מגיזומים אחרים. באזורים עם רוחות חזקות כמו במלון יו קוראל ביץ' יש לזה אולי משמעות, אך במקומות אחרים פחות. ככל שהמפרש קטן יותר לרוח, העצים מטלטלים פחות.
  4. העלים הם המנוע, המשאבה שמעלה את המים מהקרקע אל האטמוספירה דרך העלים. עליית המים מלמטה למעלה בניגוד לגרביטציה, דרך הדקל, היא עליה אקטיבית. הדקל משקיע בכך אנרגיה וככל שמספר העלים קטן יותר כך המשאבה חלשה יותר ותנועת המים בדקל חלשה יותר.
  5. צל דקלים. חופה של 360 מעלות משאירה הכי הרבה צל לאורחים. ככל שיורדים בגיזום ויש פחות עלים יש פחות צל.
  6. מבחינה אסתטית יש הרואים בכל אחת מהשיטות יפה יותר או פחות. לדעתי יותר עלים זה יותר ירוק, במיוחד על הרקע הלבן החם של אילת, זה יותר יפה.
  7. לגוזמים יותר קל לגזום 90 מעלות ומטה. ככה יורדים סנסני הפרי בקלות על ידי המסור שרשרת ומבלי להכניס יד פנימה לחופה, דבר שעלול לגרום לדקירות מהקוצים.

מה עושים סביבנו

  1. רוב המלונות באילת גוזמים ל-180 מעלות או מעט יותר.
  2. רשת פתאל גוזמת ל-90 מעלות ואפילו פחות מזה.
  3. העירייה באילת גוזמת ל-90 עד 180 מעלות, אך לעיתים גם פחות מזה.
  4. רוב הראשויות בישראל בשנים האחרונות שינו את התפיסה ומותירים חופות גדולות של 270 עד 360 בשדרות וברחובות.
  5. מטעי התמרים בערבה גוזמים ל-270 מעלות, דבר שמותיר להם הכי הרבה סוכר בפרי.
  6. וושינגטוניות נגזמות ונשארות עם חופות ירוקות וחיוניות בלבד, אך כעת נשאיר הזקן.

אני מציע שינוי שיטה 

  1. גיזום דקלי תמר מצוי – גיזום ל-180 מעלות עד 270 מעלות עם הסרת פרי. ככה שהשנה לא ניגזום את דקלי התמר רק נסיר פרי ומעט עלים נפולים מלמטה. 
  2. גיזום דקלי ושינגטוניה חסונה – ככלל אנו לא גוזמים את דקלי הוושינגטוניה השנה. רק במקומות בהם הדקלים מעל מדרכה וקיימת סכנת החלקה כאשר הפרי ינשור על המדרכה, או יתפזר סביב בריכה. לדוגמא במגי'ק פאלאס סביב הבריכה כן נגזום ונסיר פרי, אך דקלים העומדים באיי תנועה או גינות לא יגזמו כלל.

הערות

  1. זה ניסיון, שנת 2023 היא שנת ניסיון. נראה גם את תגובות האורחים ואת עמידות הדקלים לגיזום כזה. תמיד נוכל לחזור לשיטת הגיזום הקודמת במידה ולא נהיה מרוצים מהתוצאות.
  2. כעת, נכון להיום, מצב הדקלים הוא שסנסני הפרי ניגחים. אחרי הפסח יש לבצע הסרת פרי בלבד, להסיר את הפרי ומעט עלים יבשים בלבד. אין לאחר בגיזום !!!!!
  3. שימו לב גוזמים – אני יודע שהסרת הפרי קלה יותר כשגוזמים את העלים סביב ואז נחשפים סנסני הפרי, במקום להכניס ידיים ארוכות דרך הקוצים. אבל יש כפפות עור מיוחדות לגיזום כזה וזה מה שאנחנו והמזמין רוצים.

בברכה,

גיל רוזנברג, אגרונום בכיר